Poliominók és a hexiamond

Az őszi szegedi kulturális napok Bolyai intézetbeli rendezvényén megismert másik játék is nagyon megragadta a figyelmemet (az egyik a képakasztó volt). Részben azért, mert előadója dr. Csákány Béla professzor úr, egyik kedves egyetemi tanárom volt,
részben azért, mert e játékok nagyon jól használhatók a geometria tanításában, a kreativitás és a kombinációs készség fejlesztésében. Karácsonyra több ifjú családtag is kapott ajándékba ilyet… 🙂
Az idősebbek már biztosan találkoztak hasonló játékkal, a Tangrammal.
Bemutatómban a fő hangsúlyt a pentominókra helyeztem, mert ez a játék a legelérhetőbb kereskedelmi forgalomban (magamnak az eBayen, a gyerekeknek a reflexshop.hun vettem).
A pentominók tanításban való felhasználását több angol, német és magyar nyelvű írás is segíti, ebben legjobb barátod a Google…
És ami a legnagyszerűbb, találtam egy kiváló német oldalt, ahonnan szenzációs alakzatokat és programokat lehet letölteni ezekhez a játékokhoz (ez utóbbiak akár puskaként is szolgálhatnak a kedves szülőknek…): www.pentoma.de, ebből egy képernyőmentés ízelítőnek.
Természetesen Kasmírnak is megfelelő helyet kellett találni…

És aki nem szereti vagy megunta a kockásat, annak egy kicsit érdekesebb alakzat a hexiamond 12 figurája, amely még érdekesebb kirakójáték, nagyobb kombinációs készséget igényel.

A fentebb linkelt német oldalon ehhez is van segítség, és persze egy csomó kirakandó minta, ezek közül összeszedtem néhányat.
Az előadás Prezije innen tölthető le (vagy nézhető meg), és nagyon ajánlom professzor úr Diszkrét matematikai játékok című könyvét, amely a Typotex kiadó Polygon-könyvek sorozatában jelent meg.
És két link annak, aki már most szeretne megismerkedni mélyebb matematikai összefüggésekkel:
Házy A. és Nagy F. (2009): Adatstruktúrák és algoritmusok. http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0046_adatstrukturak_es_algoritmusok/index.html
Lovász L. (1999): Algoritmusok bonyolultsága. http://web.cs.elte.hu/~kiraly/alg.pdf
2018. március 23.
És végül néhány kép

Órák alatt…

… és szünetben.
Aztán az előadásról: