Emelt szintű matek szóbeli

Szaffinak és – különösen! – Kasmírnak,
akik segítettek és segítenek „elviselni az elviselhetetlent”…

Előszó

Több évtizede tanítok emelt óraszámú csoportokat (hívták fakultációnak, ESZÉF-nek stb.), és készítem föl diákjaimat egyetemi-főiskolai felvételire.
Annak idején úgynevezett központi írásbeli érettségi-felvételi dolgozatot kellett írniuk, majd az általuk megjelölt felsőoktatási intézménybe szóbeli vizsgára hívták be őket – több olyan tanítványom volt, akinek így három helyre is el kellett mennie. E vizsgákon az ott tanítók kérdezték őket, akik általában nem ismerték pontosan a középiskolai anyagot, jó esetben azért volt köztük középiskolai tanár. Magam is többször voltam felvételi bizottság tagja a Dunaújvárosi Egyetemen mind matematikából, mind fizikából.
2005 után, a kétszintű érettségi bevezetésével nagymértékben egyszerűsödött a helyzet, egyetlen szóbeli vizsgát kell csak tenni, és a bizottságok tagjai is középiskolai tanárok, akik tisztában vannak a tananyaggal. Én örültem ennek a változásnak.
Sajnos azonban történtek más változások is: valamikor a diákoknak még ki lehetett adni a különböző témaköröket önálló feldolgozásra, amelyeket aztán órán közösen megbeszéltünk, így készülve a szóbelire. Mert akkoriban még az előírt tananyag és a rendelkezésre álló időkeret ezt megengedte. Ma már erre időnk sincs (legfeljebb az érettségi írásbelik utáni és szóbelik előtti időszakban), illetve a tanulók hozzáállása is megváltozott – jobb szeretnek már meglévő anyagokat megtanulni.
(Feleségem – aki magyartanár – nagyon plasztikusan fogalmazott: tizenöt éve még csak néhány gyerek volt, aki nem olvasta el a kötelező olvasmányokat, tíz éve csak néhány gyerek volt, aki nem olvasta el a kötelező olvasmányok rövidített kivonatát, újabban pedig már csak néhány diák van, aki elolvassa legalább a rövidített változatot… 🙁 )
Ezt az igényt felismerve a könyvkiadók minden évben megjelentetnek különböző kiadványokat ebből a célból (némelyikükben sajnos szakmai tévedések is előfordulnak nagy számban).
Megítélésem szerint azonban ezek a könyvek – a terjedelem-ár kapcsolat nem elhanyagolható mivolta miatt – jóval többet tartalmaznak, mint ami valóban szükséges egy sikeres szóbelihez, és ami belefér 20 percbe.
Ez vezetett oda, hogy megpróbáljak összeállítani egy olyan segédanyagot, amely megtanulható, és elegendő egy sikeres szóbeli vizsgához.
Remélem, sikerrel járok.
A szerzői jogokról: dolgozatom szabadon felhasználható, átírható, kiegészíthető és javítható – a rá való hivatkozást pedig megköszönöm… 🙂
Az esetlegesen előforduló hibákat, kérem, írják meg a pisti@fabianfamily.hu mélcímre, hogy javítani tudjam azokat.
Akkor lássuk.